Położne i pielęgniarki pracujące w podstawowej opiece zdrowotnej napotykają trudności w realizacji programu „Moje Zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej”, który ruszył 1 lipca 2025 roku. Problemem są ograniczenia techniczne w aplikacji gabinet.gov.pl, które uniemożliwiają im pełne korzystanie z narzędzia.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Położnych Rodzinnych zwróciło się do Narodowego Funduszu Zdrowia z apelem o szybkie działania naprawcze. W oficjalnym piśmie podkreślono, że mimo obowiązującego rozporządzenia ministra zdrowia z 30 kwietnia 2025 roku, które dopuszcza położne i pielęgniarki środowiskowe do realizacji świadczeń w ramach programu, obecne ograniczenia systemowe uniemożliwiają im wykonanie zawartych umów.
W przeciwieństwie do lekarzy POZ, położne nie mają pełnego dostępu do funkcji aplikacji gabinet.gov.pl, co znacząco utrudnia ich pracę. Stowarzyszenie zaznacza, że środowisko zawodowe wspiera proces cyfryzacji i dostrzega jego potencjał w poprawie jakości usług medycznych. Jednak – jak wskazano – warunkiem skutecznej digitalizacji jest zapewnienie równych możliwości korzystania z narzędzi cyfrowych dla wszystkich uprawnionych grup zawodowych.
„Mimo posiadania odpowiednich aneksów do umów oraz przygotowania merytorycznego i organizacyjnego, nie mamy możliwości pełnej realizacji świadczeń” – czytamy w piśmie. Zwrócono również uwagę na wysokie zaufanie pacjentek do pracy położnych, szczególnie w grupie wiekowej 20-40 lat, oraz na ich skuteczność w działaniach profilaktycznych.
W swoim apelu stowarzyszenie domaga się:
Zdaniem przedstawicielek środowiska, pełne włączenie położnych do programu „Moje Zdrowie” mogłoby znacząco odciążyć system ochrony zdrowia i zwiększyć skuteczność profilaktyki wśród dorosłych pacjentów.
Źródło: Medexpress