Barometr WHC prezentuje wyniki na podstawie danych zebranych w kwietniu i maju 2018 roku. Zbieranie danych wyjątkowo odbyło się w innym okresie niż zwykle.
Fundacja Watch Health Care (WHC) została założona w roku 2010. Inspiracją jej powstania był narastający deficyt w ochronie zdrowia. Deficyt rozumiany jako dysproporcja pomiędzy zawartością koszyka świadczeń i wielkością środków finansowych ze składki na ubezpieczenie podstawowe, przeznaczanych na świadczenia zdrowotne w Polsce. Skutkiem jego jest szczególnie bolesne pozbawienie lub ograniczenie chorym dostępu do podstawowych świadczeń zdrowotnych.
Do celów Fundacji należy m.in. wskazywanie obszarów nierówności w zakresie dostępu do świadczeń medycznych oraz określanie sposobów zmiany negatywnego stanu rzeczy w zakresie dostępu do świadczeń, zgodnie z zasadami Oceny Technologii Medycznych. WHC zbiera i weryfikuje zgłoszenia. Aktywnie wyszukuje informacje na temat świadczeń zdrowotnych i procedur medycznych, do których dostęp w Polsce jest ograniczony. Dane są prezentowane w formie rankingu pod względem uciążliwości ograniczonego dostępu.
Misją Fundacji Watch Health Care jest dostarczenie szerokiej, wiarygodnej i opartej na dowodach naukowych informacji na temat dysproporcji pomiędzy zawartością koszyka „gwarantowanego” oraz środkami na jego realizację, a także o konsekwencjach tak rozumianego deficytu w systemie opieki zdrowotnej w Polsce.
Brak znaczących zmian w „kolejkach do świadczeń zdrowotnych” w porównaniu do wyników z przełomu czerwca i lipca 2017 r., odnotowano w odniesieniu do 16 spośród 43 analizowanych dziedzin medycyny (za brak zmian uznano zmianę na poziomie do ? 0,5 mies.).
Dotyczy to następujących 16 dziedzin, w tym, takich jak:
„Utrzymanie” podobnego czasu oczekiwania nie zawsze oznacza sytuację korzystną. Zazwyczaj i tak jest ona równoznaczna z wielomiesięcznym oczekiwaniem na uzyskanie świadczeń.
Specjaliści, do których czas oczekiwania jest najdłuższy, to między innymi:
Specjaliści, do których czas oczekiwania jest najkrótszy (do dwóch tygodni oczekiwania na wizytę), to:
Uzyskane wyniki świadczą, że kolejki nie zmalały. Porównując rok do roku, utrzymuje się negatywny trend, co jest niedopuszczalną sytuacją w przypadku dostępu do „świadczeń gwarantowanych”.