REKLAMA
MCC, Centrum Medyczne MCC

Od 1 października zlecenia na wyroby medyczne tylko w formie elektronicznej

Możliwość elektronicznego potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego (np. wózka inwalidzkiego, balkonika czy materaca przeciwodleżynowego) lub jego naprawę, obowiązuje od 1 lipca 2023 r. Do końca września trwał jednak okres przejściowy, gdzie zlecenia można było wystawiać elektronicznie lub papierowo. Już od 1 października obowiązuje tylko e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne.

Przejście wyłącznie na elektroniczną formę potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego lub jego naprawę, oznacza, że zlecenie musi zostać podpisane cyfrowo. Podpis taki może być:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • podpisem zaufanym,
  • z wykorzystaniem certyfikatu ZUS e-ZLA.

Zlecenia na wyroby medyczne są wystawiane w Systemie Elektronicznej Weryfikacji i Potwierdzania Zlecenia (eZWM/ap-zz).

Jakie są wyjątki?

Wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne w tradycyjnej, czyli papierowej formie, jest dopuszczalne tylko w następujących sytuacjach:

  • braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych NFZ,
  • braku możliwości podpisania zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA.

Co zrobić, gdy weryfikacja zlecenia jest negatywna?

W przypadku, gdy zlecenie na wyrób medyczny zostanie negatywnie zweryfikowane lub w sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem eZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ. Nadal jednak można przekazać zlecenia do dowolnie wybranego oddziału NFZ, np. przez wysyłkę skanu dokumentu na adres mejlowy.

Czym jest e-zlecenie na wyroby medyczne?

E-zlecenie to dokument elektroniczny, który osoba wystawiająca zlecenie (np. lekarz, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta) podpisuje w systemie elektronicznie (np. podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym). Pacjent otrzymuje informacje o wystawionym e-zleceniu przez wiadomość sms lub mejl z 4-cyfrowym kodem. Może również otrzymać druk informacyjny, gdy np. nie ma numeru PESEL. E-zlecenie jest też dostępne w Internetowym Koncie Pacjenta (w zakładce ?Apteczka?).

Jak wygląda realizacja e-zlecenia?

E-zlecenie na wyrób medyczny można zrealizować w sklepie medycznym lub w aptece, które mają umowę z NFZ. Wystarczy podać numer PESEL i kod dostępu lub przedstawić druk informacyjny wystawiony podczas wizyty np. u lekarza. Elektronicznego zlecenia nie trzeba drukować.

Źródło: nfz.gov.pl

Skip to content