REKLAMA
MCC, Centrum Medyczne MCC

Kończy się okres przejściowy dla reklamy wyrobów medycznych

30 czerwca 2023 r. mija czas na usunięcie lub dostosowanie do nowych przepisów materiałów reklamowych udostępnionych w internecie, mediach społecznościowych, kanale YouTube przed 1 stycznia 2023 r., które nadal są dostępne dla odbiorców. Za niespełnienie tych wymogów dystrybutorów i producentów może spotkać wysoka kara.

Nowa ustawa o wyrobach medycznych weszła w życie już ponad rok temu, bo 26 maja 2022 r., natomiast dopiero teraz w pełni zaczną obowiązywać rewolucyjne przepisy dotyczące reklamy wyrobów medycznych.

Nowe wymogi reklam wyrobów medycznych

Nowa regulacja wprowadziła diametralne zmiany w wymogach prowadzenia reklamy dla konkretnej grupy produktów. Dotychczas wyroby medyczne nie były objęte praktycznie żadnymi ograniczeniami w zakresie ich promowania. Nowe przepisy wprowadziły wiele obostrzeń i dodatkowych wymogów, zbliżając tym samym zasady reklamowania wyrobów medycznych do rygorystycznych zasad reklamowania produktów leczniczych.

Od 1 stycznia 2023 r., od kiedy obowiązują nowe przepisy o reklamie tej kategorii produktów, każdy materiał promocyjny musi spełniać wiele ustawowych wymogów, zaś nieprzestrzeganie przepisów zagrożone jest surowymi sankcjami. Konieczność dystrybuowania materiałów promocyjnych spełniających wymogi prawne jest dość oczywista, jednak co z reklamami, które zostały opublikowane dużo wcześniej, a nadal są dostępne np. w internecie? Dzisiaj mija czas na dostosowanie materiałów reklamowych – które udostępnili do dystrybucji przed 1 stycznia 2023 r., a które cały czas są dostępne dla odbiorców – do nowych przepisów lub ich usunięcie.

Reklama niespełniająca nowych wymogów nie może być dystrybuowana

Zgodnie z art. 143 ustawy z 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych, reklama, której rozpowszechnianie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie przepisów o reklamie wyrobów medycznych, niespełniająca wymogów określonych w tej ustawie, może być rozpowszechniana nie dłużej niż do 30 czerwca 2023 r.

Ustawodawca nie pozostawił więc możliwości, by utrzymać w obrocie reklamy udostępniane przed wejściem w życie nowych przepisów, bez względu na to, czy ich rozpowszechnianie rozpoczęto 10 lat czy miesiąc temu. Okres przejściowy, jaki obowiązywał przedsiębiorców, wynosił pół roku i właśnie się zakończył. Z sieci będą musiały zostać usunięte wszelkie materiały niespełniających obecnie obowiązujących przepisów prawa.

Jakie przepisy wprowadza ustawa?

Ogólne zasady promowania wyrobów medycznych:

  • Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Wymóg ten dotyczy również sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury lub opracowań naukowych i innych materiałów skierowanych do użytkowników innych niż laicy.
  • Nie można przypisać wyrobowi funkcji i właściwości, których nie posiada, ani w żaden sposób wprowadzać odbiorcy w błąd.
  • W reklamie kierowanej do publicznej wiadomości nie może występować osoba wykonująca zawód medyczny lub sugerująca wykonywanie takiego zawodu (np. aktor w kitlu).
  • Reklama nie może zachęcać dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub nakłaniać rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia reklamowanych wyrobów.
  • Reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.
  • Każda reklama wyrobu medycznego musi zawierać określone przepisami informacje o wyrobie, jak również tzw. ostrzeżenie dla użytkownika.

Każdy wymóg z powyższej listy jest niezbędny do uznania danej reklamy za zgodną z prawem i jeśli poprzednio rozpowszechniane materiały nie spełniają którejkolwiek z wymienionych zasad, muszą być usunięte lub zmodyfikowane w odpowiedni sposób.

Od 1 stycznia 2023 r. zakazane jest również reklamowanie do publicznej wiadomości zabiegów medycyny estetycznej wykonywanych przy użyciu wyrobu medycznego, którym powinna się posługiwać wyłącznie osoba do tego przeszkolona, tj. lekarz medycyny estetycznej lub kosmetolog.

Wprowadzenie reklamy wyrobów medycznych niezgodnie z przepisami prawa, może się wiązać z nałożeniem wysokich kar finansowych – nawet do 2 milionów złotych.

Źródło: termedia.pl

Skip to content