Treść i parametry widoczności ostrzeżeń, wymogi dla influencerów czy ograniczenia dotyczące zamieszczania materiałów promocyjnych – od 13 maja zaczęły obowiązywać przepisy o promocji wyrobów medycznych. Dotyczą nie tylko pieluchomajtek czy wózków inwalidzkich, ale też robotów chirurgicznych, a nawet… prezerwatyw.
Od 13 maja zaczynają obowiązywać ważne przepisy dla podmiotów prowadzących działania marketingowe lub wykorzystujących wyroby medyczne w swojej działalności. Chodzi tu np.: o ortezy, wózki inwalidzkie, strzykawki, obuwie ortopedyczne, pieluchomajtki czy prezerwatywy oraz np. roboty medyczne i inną medyczną aparaturę.
W dokumencie przewidziano przepis przejściowy. Zgodnie z nim reklamy wyrobów, których rozpowszechnianie rozpoczęto przed wejściem w życie rozporządzenia, mogą być stosowane najpóźniej do 30 czerwca 2023 r.
Rozporządzenie określa zasady dotyczące prezentowania reklam wyrobów medycznych kierowanych do publicznej wiadomości. Wskazuje, że w toku reklamy dane dotyczące produktu powinny być przekazywane w brzmieniu zgodnym z instrukcją używania lub etykietą produktu.
Przedstawia się je w formie:
Reklama wyrobu medycznego lub produktu do diagnostyki in vitro powinna też zawierać:
Podobnie jest w przypadku reklam produktów niemających przewidzianego zastosowania medycznego. Przy ich prezentacji należy jednak zastosować inne ostrzeżenie: „Dla bezpieczeństwa używaj zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.”
Oba wymienione ostrzeżenia, stosowane w ramach reklamy audiowizualnej, muszą być:
W przypadku materiału reklamowego w formie wizualnej ostrzeżenie umieszcza się na płaszczyźnie stanowiącej co najmniej 10 proc. jej powierzchni, a także w sposób czytelny – analogicznie do parametrów dotyczących reklamy audiowizualnej.
Rozporządzenie wprowadza też przepisy odnoszące się stricte do reklam w mediach, z udziałem internautów (w tym influencerów), oraz podczas różnego rodzaju wydarzeń.
Wskazuje, że jeżeli reklama wyrobu medycznego znajduje się np. w czasopiśmie i zajmuje więcej niż jedną stronę, to należy wskazać charakter promocyjny materiału na pierwszej stronie.
Jeżeli użytkownik wyrobu kieruje do publicznej wiadomości swoją opinię, i otrzymuje z tego tytułu korzyści (a zatem niekoniecznie wynagrodzenie pieniężne). Musi wówczas dołączać wspomniane wcześniej komunikaty wizualne oraz odczytywać ostrzeżenie dotyczące wyrobu medycznego. Ponadto musi wskazać, że dany przekaz ma charakter reklamowy.
W przypadku sponsorowania przez producentów wyrobów medycznych wydarzeń np. konferencji, targów, prezentacji czy wystaw oraz prezentowania w ich toku własnych wyrobów, rozporządzenie wymaga wskazania reklamowego charakteru przekazu – chyba że ta informacja wynikałaby bezpośrednio i jednoznacznie z tego przekazu. Przykładowo wydarzenie byłoby kierowane dla osób wykonujących zawód medyczny lub sprzedawców wyrobów.
Rozporządzenie wskazuje, że reklamy wyrobów medycznych kierowane do publicznej wiadomości w: aptekach, punktach aptecznych oraz placówkach obrotu pozaaptecznego (czyli np. stacjach benzynowych lub sklepach ogólnodostępnych):
Reklamy wyrobów medycznych prowadzone do publicznej wiadomości na terenie:
– mogą być umieszczane wyłącznie w poczekalniach dla pacjentów. Reklama nie może też polegać na stosowaniu form dźwiękowych lub audiowizualnych.
Przedstawiciel jednego z prywatnych szpitalu powiedział, że przepisy zakazują komunikować pacjentom np. na stronie internetowej bądź w broszurce reklamowej, że placówka przeprowadza zabiegi przy użyciu robota medycznego konkretnej firmy. Mogą jedynie wskazywać, że zachęcają do skorzystania z zabiegów wykorzystujących „robota medycznego”.
To kłopot, ponieważ niektórzy medycy specjalizujący się w używaniu konkretnego systemu robotycznego nie chcą podpisywać się pod stwierdzeniami sugerującymi, że biegle obsługują czy promują urządzenia wszystkich producentów.
Reklamą podlegającą rygorom wskazanym w przepisach nie będzie komunikacja prowadzona np. w mediach społecznościowych. A przynajmniej wtedy, gdy materiał nie będzie odnosił się do konkretnego wyrobu, lecz prezentował możliwości konkretnej technologii medycznej.
Źródło: Rynek Zdrowia