Ulga rehabilitacyjna pozwala części pacjentom ponoszącym duże wydatki na leki czy rehabilitację, odliczyć je w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. Część wydatków można odliczyć w całości, inne – w części. Z tego przywileju mogą skorzystać osoby z niepełnosprawnościam i ich opiekunowie.
Ulga rehabilitacyjna – zasady
Celem ulgi rehabilitacyjnej jest wsparcie finansowe osób ponoszących dodatkowe koszty związane z leczeniem, rehabilitacją, a także dostosowaniem przestrzeni życiowej do ich potrzeb.
Z ulgi mogą skorzystać osoby, które spełniają następujące warunki:
posiadają orzeczenie o niepełnosprawności (w jednym z trzech stopni, zgodnie z odrębnymi przepisami),
posiadają decyzję o przyznaniu renty z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, renty szkoleniowej albo socjalnej,
posiadają orzeczenie o niepełnosprawności osoby poniżej 16. roku życia, wydane na podstawie obecnych przepisów,
mają na utrzymaniu osoby niepełnosprawne.
Odliczanie wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej
W ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć wydatki na dwa sposoby:
wydatki nielimitowane (odliczeniu podlegają w całości) wśród nich można wymienić m.in.:
dostosowanie mieszkań i budynków do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
przystosowanie pojazdów mechanicznych,
zakup, naprawa lub wynajem wyrobów medycznych (zgodnych z ustawowym wykazem, z wyłączeniem środków higienicznych, takich jak pieluchomajtki),
sprzęt rehabilitacyjny i pomocniczy (z wyłączeniem urządzeń gospodarstwa domowego),
opłaty za turnusy rehabilitacyjne, pobyty w sanatoriach i zakładach leczniczych,
opiekę pielęgniarską w domu w czasie przewlekłej choroby,
tłumaczenia na język migowy,
przejazdy związane z rehabilitacją lub transportem publicznym,
koszty kolonii rehabilitacyjnych dla dzieci.
wydatki limitowane:
zakup pieluchomajtek i innych środków higienicznych,
opłaty za przewodników osób niewidomych i niepełnosprawnych ruchowo,
utrzymanie psa asystującego,
użytkowanie samochodu osobowego przez osobę niepełnosprawną lub jej opiekuna.
leki – można odliczyć wydatki miesięczne przekraczające 100 zł (odliczana jest jedynie nadwyżka).
Sposoby odliczania wydatków:
nielimitowane – odliczana jest cała kwota poniesionego wydatku;
limitowane – odliczenie nie może przekroczyć ustalonego limitu;
częściowo dofinansowane – odlicza się różnicę między poniesionymi wydatkami a kwotą dofinansowania lub zwrotu;
leki – odliczana jest nadwyżka wydatków miesięcznych powyżej 100 zł.
Wydatki i dokumentacja
Udokumentowanie poniesionych kosztów mogą to być:
faktury,
rachunki,
dowody wpłaty,
potwierdzenia przelewów bankowych.
Dokumenty te powinny zawierać konkretne informacje o tym, kto, kiedy, komu, ile i za co zapłacił. Organy podatkowe mogą zweryfikować prawidłowość odliczeń, a sprawdzenie może odbywać się w ramach czynności kontrolnych lub postępowania podatkowego.