Od stycznia 2023 roku obowiązują nowe wzory zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne. Lekarze zgłaszają, że wypełnienie elektronicznego dokumentu zajmuje więcej czasu niż jego wcześniejszej, papierowej wersji. Resort zdrowia zapowiada, że zostanie on uproszczony, a obecny system eZWM zastąpi 1 lipca w pełni zinformatyzowany system e-zlecenia.
Od stycznia 2023 roku wprowadzono wiele zmian w obrębie zleceń na wyroby medyczne. Przestał m.in. obowiązywać uproszczony wzór papierowego zlecenia na zaopatrzenie w wyroby przysługujące comiesięcznie, jak np. pieluchomajtki. Wypełnienie nowych wzorów dokumentów zajmuje lekarzom kilka dodatkowych minut, które mogliby poświęcić na badanie pacjenta.
Uproszczenia dokumentacji na zaopatrzenie w wyroby medyczne domagał się w Sejmie podczas jednego z posiedzeń Komisji Zdrowia poseł Jerzy Hardie-Douglas, który jest także chirurgiem.
Obecny na posiedzeniu wiceminister Maciej Miłkowski zapewnił, że resort pracuje nad uproszczeniem dokumentacji, a oczekiwane zmiany maja wejść od 1 lipca.
Obecnie są dwie możliwości wystawienia zlecenia na wyroby medyczne – przez wypełnienie: wzoru papierowego lub zlecenia w postaci elektronicznej (w systemie eZWM).
1 stycznia tego roku wycofany został uproszczony wzór zlecenia w formie papierowej, który wymagał wypełnienia tylko jednej strony i dotyczył tylko wyrobów medycznych przysługujących pacjentowi comiesięcznie. Wzór ten został wycofany, a rozporządzenie uchylono w związku z pracami nad wprowadzeniem od 1 lipca br. pełnego systemu e-zlecenia, który ma zastąpić system eZWM.
Obecnie w systemie eZWM, część informacji uzupełnia się automatycznie. Zamysł jest taki, by jak najwięcej informacji było w ten sposób uzupełnianych.
Po 1 lipca 2023 roku papierowa wersja zlecenia będzie mogła być stosowana jedynie w sytuacji braku dostępu do systemu elektronicznego.
Zlecenia na wyroby medyczne mogą być wystawiane maksymalnie na 12 miesięcy. Niektóre, jak np. wspomniane pieluchomajtki, przysługują pacjentowi comiesięcznie.
Od 1 stycznia 2023 roku weszły w życie także zmiany dotyczące wykazu wyrobów. Do tej pory pacjentowi przysługiwało zaopatrzenie w sprzęt stomijny do 90 sztuk miesięcznie, w odpowiednim limicie finansowania w zależności od rodzaju stomii. Od tego roku refundacja została podzielona na dwie pozycje: lp. 99 i lp. 141. Teraz, jak wyjaśnia NFZ, przy wypisywaniu zlecenia na obie pozycje, całą kwotę refundacji należy traktować jako jeden limit finansowania. Realizacja zleceń na zaopatrzenie w sprzęt stomijny wystawionych do 31 grudnia 2022 roku powinna odbywać się już na nowych zasadach.
Oznacza to, że możliwa jest realizacja zlecenia na m.in. worki stomijne w systemie jednoczęściowym lub dwuczęściowym albo płytki stomijne, zestaw do irygacji (kolostomia). Natomiast w przypadku zapotrzebowania na wyroby stomijne – m.in. pudry, pasty, paski, półpierścienie o właściwościach uszczelniających lub gojących, należy uzyskać nowe zlecenie na lp. 141.
Zmieniły się też przepisy w zakresie refundacji wózków inwalidzkich. Dokonano ich podziału, a kategorie zostały szczegółowo opisane. Obowiązujący obecnie limit finansowania wózka spacerowego biernego dla dorosłych wynosi do 4 tys. zł, dla dzieci do 3 tys. zł. Podniesiono został natomiast limit finansowania na wózek elektryczny dla dorosłych i dla dzieci do 5 tys. zł. MZ podniósł także limity dla wyrobów przeznaczonych dla osób z wadą wzroku i wspomagających słyszenie. Rurki tracheostomijne mogą być natomiast wymieniane co 6 miesięcy.
Źródło: Rynek Zdrowia