Rzecznik Praw Pacjenta wydał „Nawigator pacjenta” – informator, który ma pomóc pacjentom w poruszaniu się po polskim systemie ochrony zdrowia.
Nawigator jest publikacją w formie pytań i odpowiedzi, która ma wskazywać jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia. W prosty i zrozumiały sposób ma wyjaśniać wyjaśnia skomplikowane zagadnienia, stanowiące problem dla pacjentów poszukujących drogi do szybkiego otrzymania pomocy medycznej i skutecznego leczenia. Nawigator opracowało grono lekarzy rodzinnych, pracujących w POZ oraz eksperci z biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Zadaniem poradnika jest przede wszystkim ułatwienie pacjentowi szybkiego i efektywnego uzyskania pomocy. W zamierzeniu autorów ma się stać pomocnym narzędziem w sprawnym poruszaniu się po systemie ochrony zdrowia w Polsce. Publikacja ma być także przydatna pracownikom ochrony zdrowia, ponieważ stanowi materiał uzupełniający ich wiedzę oraz wiarygodne źródło aktualnych informacji.
Nawigator w czytelny sposób ma wyjaśnia zawiłości systemu i dostarczać wiedzy o prawach pacjenta czy możliwościach uzyskania pomocy w procesie leczenia na różnych jego etapach.
Poradnik jest podzielony na rozdziały tematyczne, takie jak m.in.:
Publikacja wskazuje również, w jakich sytuacjach zgłosić się na SOR, a kiedy wezwać na pomoc zespół ratownictwa medycznego. Znaleźć w niej można także rozdziały poświęcone opiece psychiatrycznej i hospicyjnej, pediatrii czy opiece nad ciężarną pacjentką. Nawigator wyjaśnia także zasady refundacji leków oraz wyrobów medycznych, otrzymania zwolnienia lekarskiego oraz prawa do opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny. Odpowiada także na pytania odnośnie zasad działania transportu sanitarnego i zaświadczeń lekarskich oraz opieki hospicyjnej.
Informator jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta: KLIK.