Wiceminister zdrowia Waldemar Kraska, w odpowiedzi na interpelację nr 12871 poseł Henryki Krzywonos-Strycharskiej (KO), w sprawie „skomplikowanej procedury wydawania i odbioru pieluchomajtek w aptece”, zaprzeczył, że istniejący system zaopatrzenia w wyroby medyczne wydawane na zlecenie indywidualne jest uciążliwy dla pacjentów, podkreślając m.in., że od początku 2020 roku pacjent nie musi już osobiście stawiać się w siedzibie oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w celu potwierdzenia zlecenia. Jest to efekt wprowadzonego zlecenia z e-potwierdzeniem w ramach eZWM.
Warto jednak zwrócić uwagę na inny fragment odpowiedzi na interpelację poseł Krzywonos-Strycharskiej. Wielu pacjentów ma prawo nie wiedzieć, że odbierając od lekarza, pielęgniarki, położnej lub felczera zlecenie ważne na dłuższy okres (max. 12 miesięcy), nie będą mogli w trakcie jego obowiązywania dokonać zmiany rodzaju i marki środka absorpcyjnego. Umożliwi to dopiero kolejne zlecenie.
Rozwiązaniem tego problemu jest odwiedzenie większej liczby aptek lub sklepów medycznych i porównanie ofert lub poproszenie o wystawienie zlecenia na krótszy okres (1-3 miesiące). Jeżeli zlecenie jest już wystawione na dłuższy okres należy tym bardziej szczegółowo zapoznać się co oferują apteki i sklepy medyczne zanim zadecyduje się o jego realizacji. Interesującą alternatywą może być również skorzystanie z oferty bezpośredniej dostawy do domu. Taką usługę, wraz z rozliczeniem refundacji, oferują najwięksi producenci środków chłonnych obecni na polskim rynku.
Z pełną odpowiedzią na interpelację można zapoznać się tutaj.