Lekarze podkreślają, że kobieta w każdym wieku powinna raz w roku odwiedzić gabinet ginekologiczny. Jednak prawie co trzecia kobieta nie była u ginekologa w ciągu ostatnich dwóch i więcej lat, a ok. 14 proc. nie pamięta, kiedy ostatnio się badała.
Aż 40 proc. kobiet nie widzi konieczności umówienia się na wizytę lekarską, bo nie odczuwa żadnych dolegliwości. 20 proc. kobiet po 59. roku życia nie wie, jak często należy wykonywać badania cytologiczne, a 63 proc. – że trzeba robić test na HPV.
W kobiecym interesie ruszyła kampania organizowana przez Gedeon Richter Polska, która zachęca kobiety po 59. roku życia, by zadbały o swoje zdrowie.
Mobilny Gabinet Ginekologiczny odwiedził już dwa miasta (Łódź i Zduńską Wolę) i ma przed sobą jeszcze sześć kolejnych (Zielona Góra 2.06, Międzyrzecz 3.06, Strzelce Krajeńskie 4.06, Szczecin 09.06, Świnoujście 10.06, Międzyzdroje 11.06). W ramach akcji, kobiety mogą bezpłatnie wykonać cytologię, test na obecność wirusa HPV oraz USG dopochwowe. Podczas akcji robiona jest tzw. cytologia płynna, która nie jest refundowana przez NFZ, a ma zdecydowanie lepszy poziom diagnostyki i pozwala na precyzyjne wykrycie wczesnych zmian nowotworowych.
Mobilny Gabinet jest przystosowany do przyjmowania pacjentek z niepełnosprawnościami. W czasie akcji będą też m.in. rozmowy o ćwiczeniach mięśni dna miednicy, które powinny wykonywać wszystkie kobiety, a zwłaszcza po porodach i mające problemy z nietrzymaniem moczu. 47 proc. respondentek badania SW Research nigdy nie słyszała o medycznych zaleceniach, dotyczących tego typu ćwiczeń.
Kobiety 59+ stają się niewidzialne dla systemu opieki zdrowotnej. Nie mają np. refundowanej cytologii. Tegoroczna edycja kampanii jest po to, żeby powiedzieć, by wszystkie kobiety,w każdym wieku dbały o zdrowie i badały się. Nie doceniamy wagi badań przesiewowych. Raporty WHO pokazują, że rośnie zapadalność na choroby onkologiczne wśród kobiet po 59. roku życia.
Do gabinetów ginekologicznych przychodzą zazwyczaj młode dziewczyny i kobiety w ciąży. Te powyżej 59 roku życia pojawiają się tam, gdy odczuwają dolegliwości. Na badania profilaktyczne do mojego gabinetu przychodzi niewiele pacjentek 50+.Tymczasaem badanie diagnostyczne i wczesne wykrycie zmian to szansa na zdrowie. Kampania Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie ma na celu budowanie świadomości prozdrowotnej, edukację i zachęcenie Polek do regularnych wizyt w gabinetach ginekologicznych . Pierwsza kampania, przygotowana przez firmę Gedeon Richter, odbyła się w 2019 r. pod hasłem „Rozbierz się i (z)badaj”.
W tym roku w centrum kampanii są dziewczyny w wieku 59+, ale też pacjentki z niepełnosprawnościami. Na badania w ramach akcji Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie mogą zapisać się wszystkie kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet 59+, bez względu na miejsce zamieszkania, narodowość czy stopień niepełnosprawności. Wymogiem jest posiadanie ze sobą dowodu osobistego lub paszportu.
Źródło: kobieta.gazeta.pl