Pacjentom potrzebna jest edukacja w zakresie stosowania wyrobów medycznych, np. prawidłowej zmiany środka chłonnego. Taka edukacja powinna być dostępna dla pacjentów podczas m.in. stacjonarnej rehabilitacji oraz w sklepach medycznych.
Dr Mariola Rybka, konsultant krajowa w dziedzinie pielęgniarstwa opieki długoterminowej podkreśla, że w Polsce jest ponad 2 mln przewlekle chorych osób z niepełnosprawnością, które są całkowicie unieruchomione.
– Dla tych pacjentów brak dostępu lub ograniczona dostępność wyrobów medycznych powoduje, między innymi znaczne obniżenie jakości ich życia. To z kolei wywołuje całą kaskadę następstw, w tym związanych z problemami psychologicznymi i psychiatrycznymi – zaznaczała.
Wielu chorych oraz ich opiekunów nie potrafi posługiwać się takimi wyrobami. Pacjenci z nich finalnie nie korzystają lub używają je w niewłaściwy sposób. Dotyczy to różnych produktów, w tym stomijnych, do których dostęp jest wręcz niezbędny dla normalnego funkcjonowania – podkreśliła konsultant krajowa.
Kto i gdzie powinien uczyć pacjentów obsługi wyrobów medycznych, często niezbędnych dla normalnego, codziennego funkcjonowania? Być może warto elementy edukowania pacjentów w tym zakresie wziąć pod uwagę w pracach nad opracowywanymi nowymi standardami kształcenia pielęgniarek. Kolejnymi miejscami, w których takie infoormacje powinny być dostępne są sklepy zaopatrzenia medycznego. W wypożyczalniach powinny pracować osoby, które będą przekazywały informacje o zasadach używania danego produktu. Powinny także pomagać w dobraniu go do indywidualnych potrzeb pacjenta.
Bardzo dobrym rozwiązaniem byłaby nauka posługiwania się wyrobami medycznymi już na etapie hospitalizacji czy korzystania przez pacjenta ze stacjonarnej rehabilitacji. W przypadku pacjentów z niepełnosprawnościami wyrób medyczny wpływa na jakość leczenia i efektywność rehabilitacji i stwarza ogromne możliwości kompensacyjne, czyli pomaga tym osobom w codziennym funkcjonowaniu.
Źródło: Rynek Zdrowia