REKLAMA
MCC, Centrum Medyczne MCC

Firmy o nowej ustawie o wyrobach medycznych

Co dla firm produkujących wyroby medyczne zmienia wejście nowej ustawy o wyrobach medycznych? Opinię na ten temat prezentuje Patryk Sucharda, Public Affairs and Regulatory Manager w Essity Polska i Michał Grossy, menedżer ds. produktu Famed Żywiec.

Nowe przepisy

Pod koniec kwietnia prezydent prezydent podpisał ustawę o wyrobach medycznych. Wokół projektu toczyły się gorące dyskusje dotyczące m.in. wysokości kar. 

Ustawa była potrzebna, by zaimplementować unijne przepisy. Ma ona także kompleksowo uregulować i usprawnić rynek wewnętrzny wyrobów medycznych. Regulują także rynek wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (np. pipet, soczewek), z uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw działających w tym sektorze.

Przepisy ustawy o wyrobach medycznych wchodzą w życie od 26 maja 2022 r.

Patryk Sucharda, Public Affairs and Regulatory Manager w Essity Polska

Profesjonalni producenci i dystrybutorzy sprzętu medycznego, nie powinni specjalnie odczuć wejścia w życie nowych przepisów. Większość firm pracuje już od roku w oparciu o zapisy Medical Device Regulations. Zanim wdrożono MDR, standardy wprowadzania i oznaczania wyrobów medycznych na rynek były u nas pod tym względem bardzo wysokie, podobnie jak w branży farmaceutycznej.

Nowe przepisy mogą natomiast stanowić wyzwanie dla mniejszych dystrybutorów i producentów lub wyrobów tzw. pogranicza. Wysokość kar sprawia, że rejestracja wyrobów będzie odbywać się ze wzmożoną czujnością. Mam nadzieję, że regulator, zgodnie z obietnicami, nie będzie spieszył się z orzekaniem kar za np. nieścisłości w powiadomieniach lub zgłoszeniach. Wyroby medyczne cechuje bardzo duża liczba produktów i ich podwariantów, a każdy musi być zgłoszony do urzędu, oznacza to rejestrację nawet kilkunastu tysięcy wyrobów w ciągu roku.

Nowością są natomiast przepisy dotyczące reklamy, co będzie wymagało pewnej kalibracji doczasowych procedur wewnętrznych. Choć będzie wymagało to większych nakładów pracy, w naszym przypadku nie są to zmiany rewolucyjne(?). Przepisy zakazują m.in. wykorzystywania wizerunku zawodów medycznych, których nie prezentujemy w naszych reklamach telewizyjnych. Te należą do najbardziej kosztownych w produkcji i dystrybucji. Dla firm, które z nich korzystały, oznacza to często zmiany całej linii reklamowej od 2023 roku(?) i  dodatkowe koszty.

Michał Grossy, menedżer ds. produktu Famed Żywiec

Dla (?) Famed Żywiec, dostosowanie się do nowych wymogów nie było dużym wyzwaniem. (?)Już od 2017 r. przygotowywaliśmy się do nowej rzeczywistości związanej z dyrektywą MDR.(?)

Największą zmianę wprowadzenia nowych przepisów, (?) odczują producenci, których wyroby nie były objęte Dyrektywą MDD. (?) Dość istotną zmianą jest obowiązek opracowania systemu rejestrowania i zgłaszania incydentów oraz zewnętrznych działań korygujących dotyczących bezpieczeństwa. Famed Żywiec posiada stosowne procedury wewnętrzne w tym zakresie, a w ostatnich latach nie zarejestrowaliśmy żadnego poważnego incydentu(?). Zmiany dotyczą także dokumentów produktowych, których okres archiwizacji będzie obecnie obejmował co najmniej 10 lat. Famed już wcześniej zapewniał swoim klientom minimum 10-letni, a często nawet 20-letni okres wsparcia.

Źródło: www.cowzdrowiu.pl

Skip to content